KRAV TIL BILEN

Bilen skal være i topp teknisk stand. Akkurat som på veien.
Bilen skal være hel med fangere fram og bak.

Har bilen originale seter skal disse være faste og ikke slarkete i ryggen.
Har bilen racingseter skal disse være skikkelig festet etter gjeldende regler for løpsbiler.
Sørg også for at batteriet sitter godt fast, et batterifeste skal tåle over 100kg.

Vi sjekker også koketemperaturen på bremsevesken, som ikke må være under 200 grader. Det anbefales å skifte bremsevæske før banekjøring, og helst til en bremseveske med høyere koketemperatur.

Brannvegg fremme skal være tett uten større åpninger.

Har du bensintank bak SKAL det være tett brannvegg. Ingen tilfeller hvor fuel koplinger, tanker osv er åpent inn til sjåfør vil bli godkjent.

Alle skal ha minst en 6kg brannslukker i pit/standplass i nærheten av bil. Anbefales og ha godkjent slukker med i bil.

Biler som deltar trenger ikke være registrert. Alle må tegne eventlisens via Påmeldingskort for Banekjøring, samt delta på et kort og enkelt førerkurs. Dette ordner du på stedet.

LYS

Alle skal ha en form for godt synlige kjørelys fremme og bremselys bake.

TAUEKROK

Alle skal ha en forsvarlig festet tauekrok. Enten orginal eller etter bilsportreglementet.

KRAV TIL FØRER OG EVT. PASSASJER

Alle over 18 år med førerkort kan delta. Promillegrensen er 0,0 (i motsetning til på vanlig vei hvor grensen er 0,2), da alle arrangementer underlagt NBF må forholde seg til WADA og antidopingreglementene hvor grensen altså er 0,0. Både Antidoping Norge og Politiet vil kunne ha promillekontroll, og konsekvensene er like om du sitter bak rattet på din bil i line-up, eller kjører på vanlig vei.

Det kontrolleres at utstyr for påsitter tilsvarer sikkerhetsutstyr for fører i bilen.

Passasjer skal ha løst en påsitterlisens. Passasjerens minimums høyde er 150cm, ingen aldersgrense.

Alle som kjører må ha godkjent hjelm ala bil, motorsykkel eller cross hjelm. Kjøredress er påbudt for alle. Det er lov å ha med en passasjer som også må ha tilsvarende kjøreutstyr.

Alle som skal ut på banen skal bruke flammehemmende kjøredress, både fører og passasjer. Kjøredressen skal bestå av hel overall som kan lukkes tett ved hals, håndledd og ankler. Dressen skal være laget av flammehemmende materiale. De mest brukte tekstiler er Nomex III og Proban behandlet bomull. CIK-godkjente dresser tillates ikke benyttet i bil. I årlisesierte biler kreves dress godkjent av FIA.(FIA Standard 8856-2000). FIA-merkingen skal være brodert inn i dressen (påsydd merke godkjennes ikke).»